بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان چیست؟

داشتن دندان‌های سفید و مرواریدی، رویای همه است. دندان‌های صاف، سفید و مرتب می‌توانند اعتمادبه‌نفس شما را افزایش دهند و تاثیر زیادی بر نحوه معاشرت در اجتماع داشته‌باشند. عوامل زیادی مانند افزایش سن، مصرف الکل یا استعمال دخانیات می‌توانند باعث زرد شدن دندان‌ها شوند. ما در کلینیک دندانپزشکی ملائک آماده هستیم تا با بهره‌گیری از بهترین ابزار و تکنولوژی روز دنیا دندان‌های شما را با بهترین کیفیت به سفیدی طبیعی‌شان برگردانیم. اگر می‌خواهید در مورد بلیچینگ دندان، روش‌ها، دوام، مزایا و معایب آن بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

بلیچینگ

بلیچینگ دندان به معنای سفید کردن و روشن‌تر شدن دندان‌ها است. دقت داشته‌باشید که این روش قرار نیست دندان‌های شما را به رنگ سفید افسانه‌ای دربیاورد اما می‌تواند رنگ فعلی را تا چند درجه روشن‌تر کند.

چه کسانی می‌توانند دندان شما را سفید کنند؟

سفید کردن دندان فقط باید توسط یک دندانپزشک انجام شود. برخی از سالن‌های زیبایی نیز خدمات سفید کردن دندان‌ را ارائه می‌دهند اما اگر این خدمات تحت نظارت یک دندانپزشک نباشد، ممکن است سلامت دهان و دندان شما را به خطر بیندازد.

بليچينگ چگونه انجام می‌شود؟

در یکی از روش‌های بلیچینگ، از ژل‌های سفیدکننده و تابش نور آبی برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. سفید کردن با لیزر هم به‌عنوان یک روش پرقدرت شناخته شده است که توسط دندانپزشک در مطب انجام می‌شود. در این روش یک محصول سفیدکننده بر روی دندان‌ها قرار داده و سپس نور یا لیزر بر روی آن‌ها تابانده می‌شود تا سفیدکننده را فعال کند.

بلیچینگ آفیس دندان

انواع روش‌های بلیچینگ دندان چیست؟

به‌طورکلی، دو روش برای بلیچینگ وجود دارد که هر دندانپزشکی ممکن است بسته به شرایط بیمار از آن‌ها استفاده کند. روش اول بلیچینگ در مطب یا کلینیک دندانپزشکی و روش دوم بلیچینگ در خانه است.

آفیس بلیچینگ (در مطب دندانپزشکی)

در روش اول به‌دلیل اینکه برخی از پراکسیدهای موجود در مواد بلیچینگ ممکن است به لثه آسیب برساند، دندانپزشک موظف است لثه‌ها را با ژل محافظ بپوشاند. در مرحله بعد مقدار زیادی سفیدکننده روی دندان‌ها قرار می گیرد. موفقیت این مرحله، کاملا به مهارت دندانپزشک بستگی دارد، چون سفیدکننده‌ها به‌دلیل محتوای پراکسیدی خود می‌توانند باعث ایجاد حساسیت شوند. پس از مدتی، دندانپزشک دستگاه بلیچینگ را روشن می‌کند. این دستگاه‌ها با فعال کردن ژل سفیدکننده، اثر بلیچینگ دندان را افزایش می‌دهند. یکی دیگر از روش‌ها، بلیچینگ با کمک لیزر است. در این روش دندان‌ها با کمک لیزر، بدون درد و حساسیت، روشن و سفید می‌شوند.

ژل بلیچینگ آ،یس

بلیچینگ دندان در خانه چیست؟

یکی دیگر از روش‌های سفید کردن دندان، بلیچینگ دندان در خانه است. در این روش دندانپزشک قالبی از دندان‌های شما تهیه می‌کند و همراه با ژل بلیچینگ به شما می‌دهد. تنها کاری که باید در خانه انجام دهید این است که ژل را در فواصل منظم بین قالب و دندان خود قرار دهید. این مواد باید حدود چند ساعت روی دندان شما باقی بمانند؛ بنابراین بهترین زمان برای انجام این کار قبل از خواب است.

شما باید این کار را در چند مرحله تکرار کنید و در نهایت پس از ۱۴ روز یا بیشتر، دندان‌هایی سفید خواهید داشت. البته توجه داشته‌باشید که این روش نمی‌تواند جایگزین روش‌های سفید کردن دندان در دندانپزشکی شود. سعی کنید از سفیدکننده‌هایی که در بسیاری از داروخانه‌ها فروخته می‌شود، به‌طور مرتب برای سفید شدن دندان‌های خود استفاده نکنید. این ترکیبات می‌توانند به مرور زمان در دهان و لثه‌های شما حساسیت و عوارض جانبی ایجاد کنند.

چسب سفید کننده

مراحل بلیچینگ در مطب دندانپزشکی

جرم‌گیری و پولیش دندان چند روز قبل از عمل سفید کردن برای از بین بردن جرم و هرگونه لکه سطحی انجام می‌شود. حساسیت موقت یک عارضه جانبی رایج بلیچینگ است، بنابراین استفاده از محصول حساسیت‌زدا بعد از بلیچ ممکن است به راحت‌تر شدن آن کمک کند. گاهی اوقات برای کاهش حساسیت پس از درمان از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی استفاده می‌شود.

هنگامی که برای بلیچینگ مراجعه می‌کنید، ابتدا درجه سایه دندان شما با استفاده از راهنمای سایه تعیین و ثبت می‌شود. از آن‌جایی که عوامل سفیدکننده بر پایه پراکسید هستند، ذاتا خاصیت سوزانندگی دارند. بنابراین ۲۰ دندان جلویی که سفید می‌شوند، باید ایزوله شوند. در این مرحله از لوازم و مواد زیر برای بلیچینگ استفاده می‌شود:

  • محافظ لثه: نوعی ژل است که با سرنگ در اطراف لبه‌های لثه تزریق می‌شود. سپس از یک نور روشن برای سخت شدن ژل استفاده می‌شود. پس از سفت شدن، یک سد سخت تشکیل می‌شود که از لثه و لب‌ها در برابر آسیب ماده سفیدکننده محافظت می‌کند.
  • جمع‌کننده لب و گونه: این جمع‌کننده یا محافظ پلاستیکی، لب‌ها و بافت گونه را دور می‌کند تا در معرض ماده سفیدکننده قرار نگیرد. استفاده از بالم لب یا وازلین در اطراف لب‌ها برای مرطوب نگه داشتن آن‌ها در طول درمان متداول است.
  • محافظ صورت: نوعی حصار از جنسی شبیه به دستمال کاغذی است که پوست اطراف گونه و چانه را می‌پوشاند.
  • گاز و رول پنبه‌ای: بین لب‌ها و سد مایع قرار می‌گیرند تا لب‌ها را جمع و بزاق دهان را که ممکن است با ماده سفیدکننده تماس پیدا کند، جذب کنند.
  • عینک محافظ رنگی: برای محافظت از چشم در برابر نور استفاده می‌شود.

پس از قرار گرفتن تمام فاکتورهای محافظ، ماده سفیدکننده روی سطح خشک دندان قرار می‌گیرد که ممکن است به‌صورت ژل، پودر یا مایع باشد. ماده سفیدکننده هر بار قبل از برداشتن، ۵ تا ۱۵ دقیقه در محل باقی می‌ماند و لایه جدیدی روی آن اعمال می‌شود. این مرحله ۳ تا ۵ بار تکرار می‌شود. در تمام این مدت، دهان شما با کمک ساکشن خشک نگه داشته می‌شود. در پایان، تمام مواد از سطح دندان پاک می‌شوند و از راهنمای سایه برای مقایسه قبل و بعد از درمان استفاده می‌شود.

مرحله آخر، فلورایدتراپی است که در طی آن لایه‌ای از ژل فلوراید با غلظت بالا در تمام سطح دندان اعمال می‌شود. این درمان به بازسازی مجدد سطح دندان و کاهش حساسیت کمک می‌کند. پس از این مرحله باید تا نیم‌ساعت از آبکشی دهان یا خوردن مواد غذایی خودداری کنید.

بلیچینگ

مراحل بلیچینگ در خانه چگونه است؟

دو هفته قبل از بلیچینگ، دندان‌های خود را به‌طور مرتب با یک خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس مسواک بزنید. سپس می‌توانید قالب‌های سفیدکننده خالی را برای چند ساعت یا حتی یک شب به‌تنهایی روی دندان‌ها قرار دهید. بعد از گذاشتن قالب‌های خالی، آن‌ها را به مدت ۱ ساعت قبل از بلیچینگ با ژل حساسیت‌زدا پر کنید.

پس از اینکه به قرار دادن قالب‌ها در دهان عادت کردید، هنگام استفاده از ژل است. قالب‌ها را پر نکنید. یک قطره کوچک از ژل سفیدکننده دندان را تا نیمه روی سطح جلویی قالب قرار دهید. سفیدکننده را پخش نکنید. فقط باید جلوی هر دندان در قالب قرار دهید. متوسط درمان در هر قوس دهان تقریبا به ۰٫۵ میلی‌لیتر ژل سفیدکننده نیاز دارد. ما توصیه می‌کنیم فقط ۶ تا ۸ دندان جلویی را سفید کنید چون هیچ‌کس دندان‌های عقب را نمی‌بیند.

قالب سفیدکننده را روی دندان‌های خود قرار دهید. ژل اضافی را از روی لثه‌هایتان با انگشت یا دستمال پاک کنید و قالب را با ژل بپوشانید. توصیه می‌کنیم اگر قبلا از محصولات سفیدکننده استفاده نکرده‌اید، بار اول به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت استفاده کنید و در صورت وجود حساسیت کم یا عدم وجود حساسیت دندان، زمان را افزایش دهید.

پس از سفید شدن دندان‌ها قالب را بردارید و دهان خود را بشویید. ژل باقی‌مانده را با برس پاک کنید. مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و به تمیز کردن روتین دندان ادامه دهید. اگر دندان‌هایتان بیش از حد حساس شد، از ژل حساسیت‌زدا استفاده و مراحل قبل را این‌بار با ژل حساسیت‌زدا تکرار کنید. سپس قالب‌های سفیدکننده را با مسواک و آب سرد تمیز کنید و در جای خشک و خنک، دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگه دارید. ژل را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید تا ماندگاری آن طولانی‌تر شود، اما نباید منجمد شود.

۵۰ درصد از بلیچینگ در ۱-۲ ساعت اول انجام می‌شود. بهتر است ابتدا دندان‌های بالایی را سفید کنید (یک قالب در هر بار) و از ژل بلیچینگ با درصد پایین (برای شروع از پراکسید کاربامید ۱۰٪ ) استفاده کنید. چرخه را روزانه تکرار کنید. اگر مشکل قابل توجهی در حساسیت ندارید، می‌توانید ژل ۱۰% را با غلظت بالاتر جایگزین کنید تا بلیچینگ سریع‌تر اتفاق بیافتد.

مزایای بلیچینگ دندان چیست؟

اگرچه بلیچینگ دندان یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای روشن کردن دندان‌ها است اما می‌تواند مزایا و معایبی نیز داشته‌باشد.

  • سفید کردن دندان‌ها باعث تغییر چشمگیر در ظاهر شما است. با این روش، زردی و لکه‌های روی دندان کاملا از بین می‌رود و ظاهر بسیار بهتری خواهید داشت.
  • برخلاف سایر روش‌ها انجام آن در خانه هم امکان‌پذیر است.
  • اگرچه مواد بلیچینگ از ترکیباتی مانند پراکسید هیدروژن ساخته شده است که می‌تواند حساسیت‌زا باشد، اما هیچ آسیبی به دندان وارد نمی‌کند و اگر دندانپزشک در حین بلیچینگ از این مواد به درستی استفاده کند، لثه‌های شما به‌هیچ‌وجه آسیب نمی‌بیند.
  • اثر فوری دارد؛ اگر در مطب دندانپزشکی از روش بلیچینگ دندان استفاده کنید در کمتر از ۲ ساعت نتیجه آن را خواهید دید و اگر از بلیچینگ خانگی استفاده کنید، فقط باید چند هفته صبر کنید.
  • هنگام لمینت یا روش‌های دیگر برای بهبود ظاهر دندان، مقداری از دندان را خراش می‌دهند اما در روش بلیچینگ به‌هیچ‌وجه دندان‌ها آسیب نمی‌بینند.
  • این روش نسبت به روش های دیگر هزینه کمتر و ماندگاری خوبی دارد.
قبل و بعد از بلیچینگ

معایب بلیچینگ دندان چیست؟

برخی از معایب بلیچینگ، عبارتند از:

  • بلیچینگ ممکن است برای افرادی که دندان‌های حساسی دارند، مناسب نباشد.
  • چون دندان‌های شما بلافاصله بسیار سفید می‌شوند، اطرافیانتان ممکن است متوجه شوند که شما از تکنیک‌های سفید کردن دندان استفاده کرده‌اید.
  • بلیچینگ یک روش دائمی برای سفید کردن دندان‌ها نیست و ممکن است باز هم رنگ دندان به حالت اولیه خود بازگردد طول عمر و ماندگاری بلیچینگ دندان با توجه به مراقبت شما از دندان ها متفاوت می باشند.
  • اگر بعد از بلیچینگ از دندان‌های خود مراقبت نکنید، مثلا چای یا قهوه زیاد مصرف کنید، دندان‌هایتان دوباره بدرنگ می‌شوند و اثر بلیچینگ ازبین‌می‌رود.
  • بلیچینگ تا حدودی تغذیه شما را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و باید از خوردن برخی غذاها خودداری و سیگار را هم ترک کنید.

عوارض بلیچینگ چیست؟

مهم نیست از چه روشی برای بلیچینگ دندان استفاده می‌کنید، چون همیشه این احتمال وجود دارد که لثه‌های شما به مواد شیمیایی مورد استفاده در سفیدکننده‌ها حساس باشند. احتمال سوختگی لثه‌ها و آسیب مینای دندان هم در اثر استفاده از برخی کیت‌های سفیدکننده خانگی وجود دارد. همچنین، اگر یک دندانپزشک متخصص بلیچینگ را انجام ندهد، محافظ دهان ممکن است به‌درستی در جای خود قرار نگیرد و مقداری از ژل سفیدکننده روی لثه‌ها و دهان شما نشت کند و باعث ایجاد تاول و حساسیت شود. سفید کردن دندان در سالن‌های زیبایی توسط کارکنان بدون صلاحیت دندانپزشکی، سلامت دهان و دندان شما را به خطر می‌اندازد.

بعد از بلیچینگ دندان چه مراقبت‌هایی لازم است؟

به‌طور‌کلی بعد از بلیچینگ باید تا چند روز از «رژیم غذایی سفید» پیروی کنید. سیگار کشیدن هم ممنوع است. یک قانون کلی می‌گوید هر غذایی که می‌تواند یک پیراهن سفید را لکه‌دار کند، قادر است رنگ دندان‌های شما را هم تغییر دهد. با این وصف باید تا چند روز از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • محصولات لبنی مانند پنیر، شیر، ماست و دوغ
  • برنج سفید و پاستا
  • گل کلم، سیب‌زمینی، سیب، نارگیل، لوبیا سفید، بادام هندی، کنجد
  • مرغ و ماهی
  • سیر، پیاز، دانه میوه درخت کاج، موز، قارچ، سفیده تخم‌مرغ، گلابی
  • در ۷۲ ساعت اول از مصرف غذاهای اسیدی و ساینده خودداری کنید.
  • آب، تولید بزاق را افزایش می‌دهد، که به تمیز کردن دندان‌ها کمک می‌کند. پس اهمیت آن را نباید دست کم گرفت.
خوراکی

چگونه می‌توان حساسیت دندان‌ها را پس از بلیچینگ کاهش داد؟

از آنجایی که سفیدکننده دندان، لکه‌های روی دندان را سفید می‌کند، می‌تواند ساختارهای دندانی را هم نسبت به گرما و سرما حساس کند. در اثر بلیچینگ، مینای دندان به‌طور موقت نفوذپذیرتر می‌شود و عاج زیرین را بدون محافظ می‌گذارد. بنابراین، پس از درمان از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس و ژل‌های حساسیت‌زدا استفاده کنید، نوشیدنی‌ها را با کمک نی بنوشید تا تماسشان با دندان‌هایتان به حداقل برسد و اگر معده حساسی دارید یا از نفخ رنج می برید، بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی و نوشیدنی‌های سرد و گرم خودداری کنید، چون در این مرحله می‌توانند باعث درد شوند. همچنین هنگام مسواک زدن، از یک مسواک نرم و ملایم استفاده کنید. بلافاصله بعد از غذا مسواک نزنید و تا۳۰ دقیقه صبر کنید.

علل تغییر رنگ و نیاز به بلیچینگ دندان چیست؟

تغییر رنگ دندان‌ها ممکن است به‌دلیل عوامل مختلفی از جمله عوامل زیر رخ دهد:

  • مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگ‌دهنده مانند قهوه، چای، رب گوجه‌فرنگی، زردچوبه، نوشیدنی های رنگی
  • استعمال دخانیات
  • پیری
  • عفونت و ترمیم‌های دندان
  • مصرف داروهای خاص مانند تتراسایکلین‌ها در دوران رشد دندان
  • تروما و آسیب فیزیکی به دندان
  • عوامل ژنتیکی
قبلو بعد از سفید کردن دندان

کدام روش بلیچینگ دندان بهتر است؟

اگر می‌خواهید لبخندی درخشان‌تر داشته‌باشید، باید بین روش‌های سفید کردن دندان‌ها یکی را انتخاب کنید:

  • بلیچینگ با کمک لیزر در مطب از روش‌های رایج سفید کردن دندان و شاید موثرترین راه برای داشتن لبخندی درخشان است. این روش با استفاده از لیزر و مواد سفیدکننده مبتنی بر پراکسید در محیطی حرفه‌ای ارائه می‌شود و هزینه آن بالا است.
  • قالب‌های سفیدکننده دندان با کمک ژل سفیدکننده مبتنی بر پراکسید روی دندان‌ها باعث بلیچینگ می‌شوند و هزینه نسبتا مناسبی دارند.
  • خمیر دندان‌های سفیدکننده یک روش مقرون‌به‌صرفه برای سفید کردن دندان هستند و می‌توانند به حذف لکه‌های سطحی و جلوگیری از ایجاد لکه‌های بعدی کمک کنند.
  • رژیم جامع سفید کردن دندان‌ها ترکیب چندین روش سفید کردن دندان و یک راه عالی برای دستیابی به یک لبخند زیبا و حفظ درخشندگی طولانی مدت دندان‌ها است. استفاده از خمیر دندان سفید‌کننده همراه با نوارهای سفیدکننده، نتایج پایدار و خوبی را در پی خواهد داشت.
  • نوارهای سفیدکننده بدون نسخه نیز مقرون‌به‌صرفه و مبتنی بر پراکسید هستند که به‌راحتی به دندان‌های شما می‌چسبند و بسته به نیاز شما به سفید کردن، سطوح مختلفی از بلیچینگ را ارائه می‌کنند.

اگر هنوز هم در انتخاب نوع بلیچینگ مردد هستید، ابتدا درباره وضعیت فعلی دندان‌های خود با دندانپزشکتان صحبت و اهداف خود را مشخص کنید و سپس تصمیم بگیرید که چه بودجه و زمانی را برای بلیچینگ دندان اختصاص دهید.

سفید کردن دندان

بلیچینگ چقدر دوام دارد؟

دوام بلیچینگ بسته به رژیم غذایی، استعمال یا عدم استعمال دخانیات، رعایت بهداشت دهان و دندان و … ممکن است از چند ماه تا ۳ سال متغیر باشد.

بهترین سن برای انجام بلیچینگ دندان چه سنی است؟

دندانپزشکان با کمک تجربه دریافته‌اند که بالای ۱۴ سال بهترین پاسخ را به درمان‌های بلیچینگ می‌دهند و سفید کردن دندان‌های بیماران مسن معمولا بسیار دشوار است.

سفید کردن دندان

چه زمانی به بلیچینگ نیاز داریم؟

تغییر رنگ دندان‌ها به‌دلیل مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگ‌دهنده یا استعمال دخانیات، عوارض پیری، عفونت و … معمولا خوشایند نیست و باعث می‌شود به فکر سفید کردن آن‌ها بیفتید اما قبل از تصمیم‌گیری در مورد بلیچینگ دندان، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا وضعیت دندان‌های شما و روش‌های مناسب را بررسی کند.

بعد از بلیچینگ از چه غذاهایی باید پرهیز کنیم؟

بعد از بلیچینگ از مواد غذایی زیر تا چند روز پرهیز کنید:

  • غذاها و مایعات تیره رنگ: برنج سیاه، چیا، روغن سیاه‌دانه، لوبیا سیاه، سیر سیاه
  • غذاهایی که رنگ طبیعی دارند: گوشت قرمز، شکلات، سس کچاپ، گوجه‌فرنگی، اسفناج، توت‌فرنگی، تربچه، چغندر، ماچا، گیلاس، تمشک، زغال اخته، کلم قرمز، زردچوبه، زعفران، پاپریکا، سیب‌زمینی شیرین، سیب‌زمینی شیرین بنفش، هویج، انگور، شلیل، ادویه کاری، زردچوبه، سس گوجه‌فرنگی، سس سویا، سرکه بالزامیک، غذاهای شیرین مانند بستنی، کلوچه، کیک
  • نوشیدنی‌های اسیدی: الکل، آب‌میوه، نوشابه، قهوه، شکلات داغ، چای
بستنی

سخن پایانی

بلیچینگ دندان یکی از ایمن‌ترین و بهترین راه‌ها برای سفید کردن دندان‌ها و ایجاد لبخندی زیبا و دل‌انگیز روی لب‌های شما است. تیم دندانپزشکان متخصص ما در کلینیک دندانپزشکی ملائک در تمام روزهای هفته آماده هستند تا دندان‌های شما عزیزان را با بهترین کیفیت و با کمک مدرن‌ترین فناوری‌های روز دنیا سفید و درخشان کنند. رضایت شما مایه دلگرمی ما است.

تهران خیابان توحید

حد فاصل خیابان آزادی و فرصت شیرازی، بالاتر از مترو توحید، پلاک ۳۳، طبقه دوم

۰۲۱-۶۶۵۷۴۷۹۴

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - پنجشنبه : 8:00 - 20:00

نوبت دهی آنلاین

hello[at]malaekdental.com